termín konání: 28. 8. – 6. 9. 2009 (pá–ne)

on-line reportáž z Výstavy 2009 očima jejích účastníků
konečná bilance Výstavy 2009

Přetištěno z časopisu Trifid č. 3/2009:

Výstava 2009

Michal Kouba
Výstava Darwiniany je především prezentace pěstitelského úsilí členů společnosti. Je to prověrka organizačních schopností a nasazení řady členů v průběhu celé výstavy. Toto je deviza, kterou je nutné brát na zřetel. Není to samozřejmost, ale spousta vynaložené energie, volného času a důvtipu, s kterým se nakonec celé dílo uskuteční.

V týdnu před výstavou došlo k loupeživým nájezdům do skleníků našich kolegů a krádeže připravených přepravek zmobilizovaly řadu členů k dodání svých rostlin na výstavu. Tento moment sehrál významnou roli v druhovém zastoupení rostlin letošní výstavy, a tak se dá tento ročník pokládat za druhově nejbohatší. Jen rosnatek bylo vystaveno okolo 70 druhů. Z tučnic a bublinatek řada druhů, které na výstavě nepamatuji. Z láčkovek mohu v krátkosti vyjmenovat Nepenthes kampotiana, Nepenthes platychila a Nepenthes vieillardii.

Projekt JNN Drosera cistiflora.
Rostliny pěstované v rozdílných podmínkách.
Vedoucí experimentu Adam Veleba.
Projekt JNN Drosera cistiflora.
Vedoucí experimentu Adam Veleba.

Je vcelku škoda, že nezbyl čas k řádnému předvedení a zpracování výsledků projektu JNN, které s Drosera cistiflora předvedl Adam Veleba se svými spolupracovníky. Na předvedených rostlinách je prokazatelné, jaký význam tento projekt má. Výsledky kultivace v rozdílných podmínkách jsou překvapivé a můžeme se jen těšit na výsledky prvé, letní části tohoto projektu, které budou v průběhu podzimu postupně plnit stránky našeho webu. Pokládám za velmi pozitivní roli tohoto projektu ve smyslu vytváření sounáležitosti a loajality. Jen vzájemná spolupráce členů nad společnými projekty umožní vzájemné poznání a nastaví model komunikace do budoucna.

Letošní výstava měla několik primátů. V rozsahu vystavovaných druhů. V návštěvnosti, která loňský rok výrazně převýšila. Novinkou byly odznáčky ve třech variantách – těch se prodala téměř stovka. Další novinkou byla změna ve zpravodajství z výstavy. Vedle online webkamery bylo zpravodajství řešeno založením vlákna na fóru a aktuálními komentáři včetně fotografií. Je to pohotovější a dá to možnost se kontinuálně vyjadřovat k dění více lidem než informace zpracovaná formou článku na Chramst!u. Ve věci statistik a ekonomického vyhodnocení podá podrobnou zprávu Patrik. Ukazuje se, že termín výstavy situovaný do prvého týdne září je vzhledem k možnosti návštěv škol nevhodný. Školní výpravy se začaly hrnout až poslední dva dny, a to až do té míry, že musely čekat venku, až se uvolní průvodce s výkladem. Posunutí do druhého zářijového týdne by bylo mnohem vhodnější, ale vzhledem k programu výstav v BZ to zatím není možné.

Netradiční pohled na výstavu.
Horní pohled do ústí pastí láčkovky.
Honza Bronec a Partik Hudec u vitríny.

Závěrečný finiš při likvidaci výstavy, rozvozu rostlin, úklidu a předání prostor BZ proběhl s rutinní bravurou a nelze než upřímně poděkovat celému týmu, který se na realizaci výstavy podílel, a těšit se na novinky, které na výstavě uvidíme příští rok. Nakonec, s přípravou výstavy 2010 můžeme začít už dnes. Stále je možné přicházet s novými nápady, jak výstavu řešit do budoucna. Třeba v členění, vytváření biotopů, doplnění o textové informace k jednotlivým rodům s fotografiemi přirozených stanovišť atd. A je to na nás všech, kolik času můžeme své společnosti a svému koníčku věnovat. Ještě jednou díky všem, kteří se na realizaci letošní výstavy podíleli.

Patrik Hudec

Prodejní rostliny.

Novinkou letošního, v pořadí již šestého ročníku bylo zavedení třetího typu vstupného, a to rodinného v hodnotě 60 Kč (nepočítám-li členy, ZTP a jejich doprovod a děti, co ještě ani nevidí na stůl – ti všichni mají samozřejmě vstup zdarma). Ačkoli jsme s původní výší 30 Kč (resp. 15 Kč pro studenty a důchodce) po celá léta nehýbali, vyšli jsme vstříc požadavkům návštěvníků z minulých let a podle pozitivních reakcí šlo o krok správným směrem – této možnosti využilo za deset dní pořádání Výstavy přesně 150 rodin s dětmi. Navzdory této finanční úlevě jsme i přesto na vstupném vybrali pěkných 44 520 Kč (loni necelých 40 tisíc), a to díky vyšší návštěvnosti. Připomínám, že polovinu z utržené částky odevzdáváme Botanické zahradě.

Pomocníci poprvé.
Pomocníci podruhé.

Letos se tak na akci přišlo podívat téměř 2 200 platících návštěvníků, zatímco v roce 2008 jich bylo „pouze“ 1 800. S výjimkou druhé (deinstalační) neděle, kdy byla návštěvnost srovnatelná s loňskou, a čtvrtku, který byl kvůli odpolednímu dešti během hlavní provozní špičky výrazně horší, prošlo kolem pokladny každý den v meziročním srovnání alespoň o desetinu více lidí. Ačkoli jsme navíc na některých položkách dokázali ušetřit, byl v důsledku jednorázových vyšších nákladů konečný čistý zisk pro Společnost necelých 6 000 Kč, tedy asi pouze polovina loňského výtěžku. Jednak jsme museli nechat vyrobit nový PVC poutač (3,5 × 1,0 m za 3 000 Kč) – menší starý plachtový již bohužel popraskal a loupal se – a také jsme se rozhodli oživit podobu vstupenek a namísto klasických útržků jsme podle grafického návrhu Michala Kouby objednali při ceně cca 1 Kč za kus celkem 7 000 velkých, oboustranně barevných vstupenek, které obsahují mj. i základní informace o Darwinianě a nahradily tak černobílý „náborový leták“ formátu A5 z předchozích let. Tento balík by nám měl vydržet na další tři až čtyři roky.

Celkem devatenáct lidí poskytlo do expozice 439 rostlin, které pokryly až neuvěřitelných skoro 150 různých čistých druhů a desítky kříženců. Za každý květník si nakonec vystavovatelé přišli na 18 Kč.

Patrik Hudec
Ze 150 objednaných odznaků zmizela takřka stovka, přičemž nejpopulárnější sérii s fotkou pasti mucholapky jsme museli v 50 kusech po pár dnech ještě doobjednat. Dále jsme prodali veškerou bílou rašelinu (patnáct pytlů po 20 litrech), skoro dvacet Sborníků M. Studničky a třináct triček s perokresbami A. Lowrieho. Zde je vidět sestupná tendence, ta je však pochopitelná – největší zájem je pochopitelně mezi samotnými členy, z nichž většina si už svou knížku nebo tričko pořídila, a navíc velikosti a barvy triček nám pomalu, ale jistě, dochází, čímž se výběr již značně zúžil.
Takže díky všem a příští rok, doufám, zase na viděnou.

Láčkovice australská
(Cephalotus follicularis)