Chramst!
Víte, že čísla časopisu Trifid starší než 2 roky jsou všem volně ke stažení ve Skladu?

elektronická verze časopisu Trifid - vydává Darwiniana

Hledání v článcích
Bozi Dar
rubriky slovník autoři download ankety nastavení
<<  Leden  >>
PoÚtStČtSoNe
 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31    
Redakce
Redakce
Připomínky pište do
diskuze
Tento časopis běží na
phpRS
WebArchiv - archiv českého webu

WebArchiv - archiv českého webu

Proč a jak …

18. 08. 2008
Jan Fiebinger
nápady Zdroj: Trifid 2003/4 (Michal Kouba)

Při návštěvě překrásného ostrova Madeiry nás uchvátila krása místní flóry. I na těch zanedbaných místech na rumišti za hotelem rostou obrovské fíkovníky a neméně obdivuhodné oleandry. Když jsme navštívili botanické zahrady, tak to byla poslední kapka a začal sběr semínek. Syna tento nový zájem ovládl a vyhranil se v okamžiku, kdy se doma objevila první masožravka - mucholapka. Vzhledem k tomu, že sejí začalo dařit, postupně z parapetů oken nenápadně mizely madeirské endemity a maminčiny sukulenty a jejich místa pozvolna zaujímaly rosnatky, špirlice, láčkovky a láčkovice. Při současném studiu životních podmínek této mimořádně zajímavé oblasti botaniky následovala příprava na zimu - stavba paludária, kam se postupně soustředily ty, které jinak zimní měsíce nepřežijí a tam se chodí konejšit, rosit a obdivovat. Nedílnou součástí našich aktivit je přítomnost digitálního fotoaparátu, a tak se dostávám k otázce proč a jak.



Zde bych chtěl pohovořit o tom, jak dále zpracovávám fotografický materiál. V mé profesi musím někdy pro názornost velice rychle zpracovat perspektivy jak z fotografií, tak i z pohledů vyrendrovaných v Cad programech a převést je do pro laika libé a zajímavé podoby. Ručně i pro rychlého kreslíře to může trvat několik hodin, v počítači i několik minut. Vždycky jsem rád kreslil, ale časuje stále méně a méně a ke svým zálibám se dostanu až k večeru. Zde však hrozí nebezpečí, že než práce na jedné kresbě skončí, tak rostlina vyroste, vykvete nebo uhyne. Snad jedinou výjimkou je náš rídlovský Cephalotus, vděčný model, který při pozorování pod silnou lupou nejeví známky aktivity a nechává se přerůstat rašeliníkem /doufám, že není z plastu/. V některých případech je již při fotografování rostliny nutné ji aranžovat tak, aby se vytvořil základní kontrast vůči pozadí. A při nasvícení kontrolovat vržené i vlastí stíny. Podle toho umístit zdroj světla. Výhoda digi fotografie je v možnosti okamžitého mazání nepodařeného. Při dalším zpracování v počítači se mi osvědčil ten nejjednodušší freeware program IrfanView, kde z fotky nejdříve vyříznu nejzajímavější kompozici, kterou uložím. Poté ji, pomocí detekce hran, převedu na negativ a dále v paletě rozšíření barev upravím gama korekci, kontrast, jas a popřípadě saturaci. Takto upravený obrázek převedu na stupně šedi. Už v této podobě vzniká velice zajímavá grafika. Další úpravy je možné provádět dvěma způsoby. V dalších složitějších grafických programech, a nebo se zde nabízí možnost tisku na silnější /180 gr/ matový papír a další ruční zásahy - zvýraznění některých partií, dostínování, retuše a eventuální lehounké kolorování akvarelovými nebo anilínovými barvami. V případě tisku na inkoustové tiskárně je nutné plochu zafixovat. Předtím, než tento list založím do herbáře, tak ho zpětně naskenuji do počítače, abych se měl čím chlubit na webu.

Přehled jednotlivých fází zpracování :

15
Převod fotografie do stínů

16
Oříznutí

17
Detekce hran

18
Převod na negativ

19
Korekce kontrastu a jasu

20
Výsledek - D. alicia


komentáře (1) - poslat mailem - vytisknout článek | Zdroj: Trifid 2003/4 (Michal Kouba)


Darwiniana Všechna práva vyhrazena. Použití materiálů z těchto stránek pouze se souhlasem společnosti Darwiniana. Přímé odkazy na obsah jsou povoleny jen s uvedením zdroje. © 1991-2013 Darwiniana Darwiniana